For mer enn 20 år siden laget Fighter slagordet «Tradition & Innovation» for et svensk kampsportfirma. Det beskriver vår historie og hvordan vi tenker på en utmerket måte. Men hvorfor laget Fighter slagord, og designet utstyr, for andre firmaer? De fleste tenker på Fighter som Norges eldste og største kampsportmerke, mindre kjent er at Fighter også har stått bak flere internasjonale kampsportmerker.

Fighter ble registrert tidlig på nittitallet, men historien strekker seg tilbake til Erling Enghs Main Street Gym i Strøget i Oslo. Erling solgte også styrkeltreningsutstyr fra boksegymmets lokaler, og tidlig på åttitallet ble styrkebiten flyttet til Torggata 29 under navnet Studio Sport og Kai Chr. Westergaard kom inn bedriften. Det var i begynnelsen mest fokus på treningsutstyr og kosttilskudd, men kampsportutstyr - og da særlig boksing - ble en stadig viktigere del av sortimentet. Kampsportutstyret ble mest laget i England, og produsentene der fikk hyppig besøk av nordmenn med gode idéer. Studio Sports andel av kampsportmarkedet ble hurtig større, og merket «Studio Sport» synlig på stadig flere topputøvere.

Forhåndsvisning av bilde

Kai Chr. Westergaard ønsket å rendyrke kampsportdelen og etablerte selskapet FighterDesign mens Erling Engh ville konsentrere seg om produksjon og salg av treningsutstyr sammen med André Haakonsen, og slik merket Fighter ble født. Butikken ble flyttet til Storgata 37 og omdøpt til Fighter Sport.

Produksjon av sportsutstyr, også kampsportutstyr, ble i disse årene sakte men sikkert flyttet til Asia. For Fighter, med det knøttlille hjemmemarkedet Norge, bød dette på nye utfordringer; produksjon i Asia krevde store antall, det var rett og slett ikke mulig å produsere kun det som det var behov for i Norge. Løsningen ble å tilby vår produksjonserfaring og designer til «konkurrenter» i utlandet. Fighter varer og designer ble snart tilgjengelig i de fleste europeiske land og USA, ikke bare til boksing, men utstyr til de aller fleste kampsporter. I løpet av kort tid fikk Fighter innvilget flere patenter i både Europa og USA.

Mange Fighter nyskapninger var ikke patentbare, som drakter med pustende mesh. Da slike ble introdusert under et svensk varemerke på kumite- og taekwondodrakter, kom Adidas Taekwondo på besøk til butikken i Storgata for å titte. Ikke lenge etterpå introduserte Adidas en taekwondodrakt med mesh - kalt Adidas Fighter.

Utviklingsarbeidet gjorde hyppige besøk i Asia nødvendig og Fighter Sport hadde vokst kraftig; det var umulig å skjøtte både daglig drift og utvikling samtidig. I 2006 ble Fighter Sport solgt til mudogründerne Per Chr. Pedersen og Fredrik Bjertnæs for å utvikle forretningsdelen, mens FighterDesign fortsatte utviklingsdelen.

I dag har Fighter nådd en størrelse hvor det ikke lenger er nødvendig å designe for andre varemerker, og merket som er så kjent i «hanskesportene» vil i fremtiden også dukke opp på utstyr til de asiatiske kampsportene. Således er sirkelen etter en lang og morsom «fight» sluttet for Fighter.

 

Selskapsinformasjon:

Org. nr.: 890011462

Postadresse: Postboks 178 Kalbakken, 0903 Oslo

Hovedlager/pick-up point: Grorudveien 120, 1053 Oslo

Telefon: 22 11 40 55